Site Overlay

Az EU Omnibus I jogalkotási csomagja és a Tiszta Ipari Megállapodás várható hatása a vállalati fenntarthatóságra

  • Az EU Omnibus I jogalkotási csomagja 2025. február 26-án jelent meg. A javaslatcsomag célja, hogy enyhítse a vállalati fenntarthatósági beszámolásról szóló irányelv (CSRD), az EU taxonómiai rendelet, a Vállalati Fenntarthatósági Due Diligence Irányelv (CSDDD) és a CBAM jelentéstételi követelményeit, csökkentve az adminisztratív terheket, különösen a kisebb cégek számára.
  • A Tiszta Ipari Megállapodás (Clean Industrial Deal) – szintén 2025. február 26-án publikálva – 100 milliárd eurót mozgósít a tiszta technológiák előmozdítására, támogatva a szén-dioxid-semleges ipari átállást.
  • A két csomag az európai gazdaság fenntarthatósági átalakulásának két különböző típusú eszközét érinti: az Omnibus I csomag a vállalati fenntarthatósági jogszabályi kötelezettségek körét – és azok adminisztrációs terheinek csökkentését –, míg a Tiszta Ipari Megállapodás a fenntarthatósági átalakulás finanszírozási lehetőségeken keresztüli ösztönzését.
  • A cégek számára pozitív változások lehetnek az adminisztratív teher csökkentése és az újabb finanszírozási lehetőségek, de aggályok merülhetnek fel a jelentési követelmények lazításával kapcsolatban.

Az Európai Unió 2025. február 26-án két kulcsfontosságú javaslatot tett közzé, az omnibus I jogalkotási csomagot, amely a vállalati fenntarthatósági beszámolási követelményeket enyhíti, és a Tiszta Ipari Megállapodást (Clean Industrial Deal), amely a tiszta technológiák fejlesztését és alkalmazását támogatja. E cikk ismerteti ezeket az egyelőre javaslattételi fázisban lévő csomagokat, elemzi várható hatásukat a vállalatokra, és értékeli, mennyire támogatják a fenntarthatóság eszméjét. Fontos mindemellett kiemelni, hogy mindaddig amíg a javaslatcsomag véglegesítésre és elfogadásra nem kerül, addig életben vannak a jelenleg érvényben lévő jogszabályok és az azok szerinti jelentéseket, beszámolókat az érintett vállalatoknak el kell készítenie.

Az EU Omnibus I Jogalkotási Csomagja

Az omnibus I javaslatcsomag a vállalati fenntarthatósági szabályozások egyszerűsítésére és az adminisztratív terhek csökkentésére fókuszál, különösen a kisebb cégek számára. A javaslatcsomag a következő kulcsfontosságú területeket érinti: a Vállalati Fenntarthatósági Beszámolási Irányelv (CSRD), a Vállalati Fenntarthatósági Due Diligence Irányelv (Corporate Sustainability Due Diligence Directive: CSDDD), az EU taxonómiai rendelet és a karbon-import vám ( Carbon Border Adjustment Mechanism: CBAM) jelentéstételi követelményei.

A csomagot két bizottsági közlemény (COM(2025) 80 és COM(2025) 81) egészíti ki, amelyek részletes elemzést tartalmaznak a javasolt változásokról, hangsúlyozva a versenyképesség növelését és a szabályozási terhek csökkentését.

Javasolt fontosabb változások

CSRD (Vállalati Fenntarthatósági Beszámolási Irányelv)

CSDDD (VállalaEU Taxonómiai Rendeletti Fenntarthatósági Diligence Irányelv)

  • A vállalatoknak több időt kapnának az új keret végrehajtására, egy évvel meghosszabbítva az átültetési határidőt (2027. július 26.) és a fenntarthatósági követelmények alkalmazásának határidejét (2028. július 26.). Addig is a Bizottság iránymutatásait 2026 júliusáig előrehozzák, így a vállalatok jobban építhetnek a bevált gyakorlatokra.
  • Mentesítenék a vállalatokat azon kötelezettség alól, hogy a közvetett üzleti partnerek szintjén a gyakran összetett értékláncokban előforduló vagy előfordulható káros hatások szisztematikus mélyreható értékelését elvégezzék. Csak azokban az esetekben írják elő a közvetlen üzleti partneren túlmutató értéklánc tekintetében a teljes körű átvilágítást, ha a vállalat olyan hiteles információkkal rendelkezik, amelyek arra utalnak, hogy ott káros hatások merültek fel vagy merülhetnek fel.
  • Egyszerűsítenék a fenntarthatósági átvilágítási követelményeket, például az értékelések közötti intervallumot egy évről 5 évre hosszabbítanák, és megszüntetnék az érdekelt felek bevonására vonatkozó kötelezettségeket. Ugyanakkor a vállalatoknak értékelniük kellene az átvilágítási intézkedéseik végrehajtását, és aktualizálniuk kellene azokat, ha alapos okkal feltételezhető, hogy az intézkedések már nem megfelelőek vagy hatékonyak. 
  • Megszüntetnék azt a szankciót, hogy a környezetet, a társadalmi alapelveket, vagy a vállalatirányítási rendszert súlyosan sértő esetben a vevő a beszállítójával szerződést bontosn.
  • Csökkentenék a kis- és középvállalkozásokra nehezedő terheket, korlátozva a kért információkat a CSRD önkéntes fenntarthatósági beszámolási standardjaiban meghatározott adatokra (EFRAG VSME).
  • Átengednék a különböző nemzeti polgári jogi felelősségi rendszereket, visszavonva az uniós harmonizált feltételeket és a képviseleti eljárásokkal kapcsolatos kötelezettségeket. A nemzeti jog határozza meg, hogy a polgári jogi felelősségre vonatkozó rendelkezései elsőbbséget élveznek-e a kár bekövetkezésének helye szerinti harmadik ország egyébként alkalmazandó szabályaival szemben;
  • Összehangolnák az éghajlatváltozás mérséklésére vonatkozó terveket a CSRD-vel.
  • Kiterjesztenék harmonizációt az alapvető átvilágítási kötelezettségekre, biztosítva az egyenlő versenyfeltételeket az Unióban.
  • Törölnék a pénzügyi szolgáltatások bevonásáról szóló felülvizsgálati záradékot az átvilágításról szóló irányelvből.
Vállalati Fenntarthatósági Diligence Irányelv

EU Taxonómiai Rendelet

A cél itt is az adminisztratív terhek csökkentése, a fenntarthatóság átláthatóságának megőrzése mellett.

  • A javaslatcsomag kezdeményezi a taxonómiai rendelet 8. cikkének módosítását, amely csökkenti a taxonómiai jelentéstételre kötelezett vállalatok számát. A módosítások önkéntes taxonómiai jelentéstételt irányoznak elő a 450 millió EUR alatti nettó árbevétellel rendelkező vállalatok számára, így csak a nagyvállalatok (1 000 főnél több alkalmazottat foglalkoztatók) kötelesek jelentést tenni.
  • Azok a vállalatok, amelyek csak részben felelnek meg az uniós taxonómiai követelményeknek, önkéntesen beszámolhatnak részleges taxonómiai megfelelésükről, bemutatva törekvéseiket és előrehaladásukat.
  • A Bizottság felhatalmazáson alapuló jogi aktusokat dolgoz ki a jelentések tartalmának és megjelenítésének szabványosítása érdekében.
  • A javasolt módosítások egyszerűsítenék a jelentési sablonokat, ami az adatpontok közel 70%-os csökkenését eredményezi.
  • A vállalatok mentesülnének a taxonómia-elfogadhatóság és pénzügyileg nem lényeges gazdasági tevékenységeik összehangolása alól, ha azok nem haladják meg a teljes forgalmuk, tőkekiadásaik vagy eszközállományuk 10%-át.
  • Javasolták a pénzügyi intézmények fő teljesítménymutatóinak, különösen a bankok zöldeszköz-mutatójának módosítását, hogy a bankok kizárhassák a GAR nevezőjéből azokat a kitettségeket, amelyek olyan vállalkozásokhoz kapcsolódnak, amelyek nem tartoznak a CSRD jövőbeli hatálya alá.
  • A Bizottság konzultációt indít a vegyi anyagok használatával és jelenlétével kapcsolatos szennyezés megelőzésére és csökkentésére vonatkozó kritériumok egyszerűsítéséről, amelyek horizontálisan alkalmazandók az uniós taxonómia szerinti valamennyi gazdasági ágazatra.

CBAM (Szén-dioxid-határigazítási Mechanizmus)

  • A változások 2026-tól mentesítenék a CBAM-kötelezettségek alól a kis importőröket, főként a kkv-kat és a magánszemélyeket, akik kis mennyiségű CBAM-árut importálnak EU-n kívüli országokból, alacsony beágyazott kibocsátással. A küszöbérték évi 50 tonna lenne, ami importőrenként átlagosan körülbelül 80 tonna CO2-egyenértéknek felel meg. Ezekre az importőrökre a továbbiakban nem vonatkoznak CBAM-kötelezettségek. Ez körülbelül 182 000 importőrt érint, ami az összes importőr 90%-a. Az Európai Bizottság szerint ez az intézkedés csak az 1%-ot teszi ki a CBAM-áruk beágyazott kibocsátásából, mivel a maradék 99% továbbra is a CBAM hatálya alá tartozik. 
  • A CBAM hatálya alá tartozó importőrök esetében a javasolt változtatások megkönnyítenék a jelentéstételi követelményeknek való megfelelést, a nyilatkozattevők engedélyezésének, a kibocsátások kiszámításának, a jelentéstételi követelményeknek és a pénzügyi felelősségnek való megfelelést egyszerűsítenék.
  • Ez a CBAM-ot hatékonyabbá tevő intézkedések párosulnának a visszaélés elleni rendelkezések megerősítésével.

Ezek a változások összhangban állnak az Európai Bizottság Versenyképességi Iránytűjével, amely legalább 25%-os adminisztratív tehercsökkentést céloz a nagy cégek számára, és 35%-osat a KKV-k számára 2029-re.

A CBAM változtatásainak célja az adminisztratív terhek csökkentése a kisvállalkozások és alkalmi importőrök számára, miközben a CO2-kibocsátás 99%-át továbbra is lefedik. Az egyszerűsítések eredményeként kevesebb jelentési kötelezettség vonatkozik majd a vállalkozások 90%-ára, és a javaslatok az eddigi tapasztalatokat tükrözik. Az egyszerűsítés a CBAM felülvizsgálatának és megerősítésének előfeltétele, melynek középpontjában a kiterjesztés lehetősége áll. A következő lépés a CBAM teljes körű felülvizsgálata, amely kiterjedhet más ETS-ágazatokra, downstream termékekre és közvetett kibocsátásokra. A Bizottság vizsgálja továbbá az exportőrök támogatását, hogy elkerüljék a kibocsátásáthelyezés kockázatát. Várható, hogy 2026 elején jogalkotási javaslatokat terjesztenek elő.

Várható hatások a vállalatokra

Az omnibus I csomag megítélése elég vegyes a fenntarthatóság szempontjából:

Pozitív hatások

Negatív hatások

A Tiszta Ipari Megállapodás (Clean Industrial Deal)

A Tiszta Ipari Megállapodás egy átfogó stratégia, amely a szén-dioxid-semleges ipari átállást támogatja, miközben a gazdasági versenyképességet is növeli. A következő kulcsfontosságú elemeket tartalmazza

  • Finanszírozás: 100 milliárd euró mozgósítása az EU-ban gyártott tiszta technológiák támogatására, ebből 2025-ben 6 milliárd euró az Innovációs Alapból, amely ipari szén-dioxid-semlegesítésre, hidrogéntermelésre és akkumulátorgyártásra fordítható.
  • Energiaárak: Intézkedés az energiaárak csökkentésére.
  • Nyersanyagellátás: Az EU Kritikus Nyersanyag Központjának létrehozása a kulcsfontosságú fémek és ásványok közös beszerzésére, csökkentve a kínálati lánctól való függőséget, például a lítium, kobalt és ritkaföldfémek esetében.
  • Piaci ösztönzés: Támogatás a tiszta termékek piacának fejlesztésére, például a körforgásos gazdaság előmozdításával, valamint intézkedések a tiszta technológiák, például napenergia, szélerőművek és hőszivattyúk gyártásának növelésére.
  • Nemzetközi együttműködés: Partnerségek kialakítása harmadik országokkal a tiszta technológiák globális terjesztésére, támogatva az EU klímacéljait, például a 2040-es 90%-os üvegházhatású gáz-kibocsátás-csökkentési célt.

A csomag az Antwerp-i Nyilatkozaton (Antwerp Declaration) és a Tiszta Átmeneti Párbeszéden (Clean Transition Dialogue) alapul, amelyek ipari vezetők, társadalmi partnerek és civil szervezetek bevonásával készültek.

Hatások a vállalatokra

A Tiszta Ipari Megállapodás közvetlenül támogatja a cégeket a fenntarthatósági átállásban:

  • Pozitív hatások
    • Pénzügyi támogatás és ösztönzők a tiszta technológiák bevezetéséhez csökkenthetik a cégek szén-dioxid-lábnyomát és javítják versenyképességüket.
    • Az energiaárak csökkentése különösen az energiaigényes iparágak számára lehet előnyös a működési költségek kapcsán.
    • Új piaci lehetőségek nyílhatnak a tiszta technológiák szektorában – például a napenergia vagy a hidrogéntermelés területén – hosszú távú növekedési potenciált kínálva.
  • Negatív hatások
    • Az átállási költségek – például új technológiák bevezetése – jelentős beruházásokat igényelhetnek, amely különösen a kisebb és korlátozott tőkével rendelkező cégek számára lehet megerőltető.
    • A szabályozási változások és a nyersanyagellátás biztosítása körül esetleges bizonytalanságok – például a kritikus nyersanyagok beszerzése – további kockázatokat jelenthetnek.

A csomagok hatása a vállalati fenntarthatóságra

Mindkét csomag a vállalati fenntarthatóság előmozdítását célozza, de eltérő módon és hatással:

Az omnibus csomag valószínűleg csökkenti az adminisztratív terheket, ami pozitívan lehet a cégek számára. Azonban a jelentési követelmények lazítása, különösen a kisebb cégek kizárása, csökkentheti a transzparenciát, a motivációt és a felelősségvállalást.

Egy táblázatban összefoglalva az omnibus csomag hatásai:

TerületPozitív hatásNegatív hatás
CSRDKésőbbi jelentési határidők, kevesebb teherTranszparencia csökkenése, kisebb cégek kizárása
CSDDDTöbb felkészülési időPotenciális késedelem a due diligence-ban
EU TaxonómiaEgyszerűbb jelentésBizonytalanság a változásokban
CBAMEnyhített jelentési kötelezettségekTranszparencia csökkenés és lehetőség a rendszer kikerülésére

A Tiszta Ipari Megállapodás egyértelműen támogatja a fenntarthatóságot, mivel közvetlenül ösztönzi a tiszta technológiák fejlesztését és alkalmazását. A 100 milliárd eurós finanszírozás és az energiaárak csökkentése konkrét eszközöket biztosít a cégek számára a zöld átálláshoz, ami kulcsfontosságú a klímacélok eléréséhez. Azonban a rövid távú átállási költségek és a piaci verseny növekedése kihívást jelenthet, különösen a kisebb cégek számára.

Egy táblázatban összefoglalva a Tiszta Ipari Megállapodás hatásai:

TerületPozitív hatásNegatív hatás
Finanszírozás100 milliárd euró tiszta technológiákraRövid távú beruházási költségek
EnergiaárakCsökkent költségekBizonytalanság a hosszú távú hatásokban
NyersanyagellátásKritikus nyersanyagok biztosításaFüggőségi kockázatok csökkentése időigényes lehet
Piaci ÖsztönzésÚj piaci lehetőségek a tiszta technológiákbanNövekedő verseny új szereplőkkel