A fenntarthatóság és a környezeti felelősségvállalás egyre fontosabb szerepet játszik a vállalatok életében. Az ASPA Kft. fenntarthatósági tanácsadóként elkötelezett amellett, hogy segítsen a vállalatoknak megérteni és kezelni a környezeti hatásokat és kockázatokat, elindulni és haladni a dekarbonizációs úton. Ebben a cikkben a klímaváltozáshoz hozzájáruló üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásán belül bemutatjuk, miért fontos az úgynevezett Scope 3 (az értéklánchoz kapcsolódó egyéb közvetett ÜHG-kibocsátás) számítása, hogyan befolyásolták a szabályozások változásai a vállalatok jelentési hajlandóságát, milyen kategóriákat jelentenek általában a vállalatok, és mit lehet javasolni azoknak a vállalatoknak, amelyek még nem fogtak hozzá a Scope 3 kibocsátások számbavételéhez. A cikkünk támaszkodik a Sphera „The 2025 Scope 3 Report” című publikációjára.
Miért fontos a Scope 3 kibocsátás számítása?

A fenntarthatóság és a környezetvédelem mindennapjaink alapvető kérdéseivé váltak, és ez a változás a vállalatok esetében is érzékelhető. A szén-dioxid és egyéb üvegházhatású gázkibocsátás mérése és csökkentése nem csupán környezeti felelősségvállalási kérdés, hanem közvetlen üzleti hatással járhat: befektetői döntéseket, vevői preferenciákat, reputációt, valamint a kockázatkezelés és a stratégiaalkotás menetét is jelentősen befolyásolhatja.
A Sphera „The 2025 Scope 3 Report” elnevezésű kutatásából (Sphera 2025 Scope 3 Report | Sphera) világosan látszik, hogy miközben a szabályozási környezet folyamatosan változik, egy lényeges trend mégis töretlenül fennmarad: a vállalatok számára továbbra is kiemelten fontos marad a Scope 3 kibocsátások felmérése, mivel a legtöbb esetben a Scope 3 kibocsátások képezik a vállalatok teljes karbonlábnyomának legnagyobb részét.
Míg a Scope 1 kibocsátások a vállalat közvetlen energiahordozó használati tevékenységéből (például saját tulajdonú gépjárművek, telephelyeken történő energiatermelés) és a Scope 2 a vásárolt energiahordozók használatából keletkeznek, addig a Scope 3 az értéklánc többi résztvevőjének emisszióját összesíti, vagyis az összes indirekt kibocsátást, amely a vállalat beszállítóinál, vagy termékei szállítása és használata során és azok életciklusának végén keletkeznek. Ez az értéklánc kibocsátás általában a legnagyobb arányt jelenti minden vállalat teljes lábnyomából, így stratégiai jelentőségű lehet. (Sphera 2025 Scope 3 Report, pg. 10)
A Scope 3 kibocsátások számítása és jelentése tehát lehetővé teszi a cégek számára, hogy:
- Hiteles és transzparens módon tartsák fent saját reputációjukat, amely javítja befektetői, vásárlói és társadalmi percepciójukat.
- Kockázati szempontból jobban megértsék és kezeljék az értéklánchoz kapcsolódó kibocsátások pénzügyi és üzleti hatásait.
- Szorosabb együttműködést alakítsanak ki üzletfeleikkel, ami az értékláncok fenntarthatóbbá és ellenállóbbá válását eredményezheti.
